Sömnbesvär

Många lider av dålig sömn. Sömnen är viktig för då reparerar sig kroppen. Det är viktigt att fundera på vad som kan orsaka sömnproblemen. Ibland är det stress.

Sömnproblem kan leda till depression

Hälften av alla sömnproblem resulterar ofta i depression, oro och ångest. Immunförsvaret blir nersatt och det i sin tur leder till andra problem.

När kvinnor närmar sig klimakteriet kan de få mer problem med sömnen. Ibland beror det på att östrogennivåerna minskar.

Sömnbehovet varierar

Behoven av sömn är olika. En del kan behöva 5-6 timmar medan andra mår bäst av 8-10 timmars sömn.

Stress gör det svårt att sova

För mycket stresshormoner i omlopp i kroppen aktiverar. Det är då ett kortisolpåslag och det cirkulerar runt i kroppen det gör att man kan ha svårt att både somna och man vaknar för tidigt. Detta går att åtgärda med naturliga medel.

Serotonin, tryptofan och melantonin

Stress minskar hjärnans serotoninnivåer. Serotonin är kroppens eget "lyckohormon". I hjärnans limbiska system finns nerver som innehåller serotonin. När de är urladdade leder detta till långsamma hjärnvågor som i sin tur påverkar sömnen.

Tryptofan är föregångaren till serotonin. Detta ämne är en aminosyra som man kan få genom mat eller kosttillskott. Höga halter av föregångaren tryptofan får man från fisk, lamm, kyckling, spirulinaalger och pumpakärnor. Alternativt kan man köpa ett 5Htp preparat.

Det finns flera sömnförbättrande medel i webbshopen

Melantonin är ett sömnhormon. Läkare kan skriva ut det som medicin. Om man behöver ett sömnmedel tillfälligt är Melantonin det bästa, eftersom det är ett ämne kroppen kan producera själv. Melantonin ökar efter solnedgången och slutar att produceras vid soluppgången. Vid soluppgången fortsätter kroppen att sänka halten melantonin och höja halten serotonin.

Viktigt att ha det mörkt i sovrummet

Mörkläggning av rummet där du sover är mycket viktigt. Om du går upp på natten och tänder en lampa kan det påverka din melantoninhalt.

Vitaminer och mineraler påverkar indirekt sömnen

Vissa vitaminer påverkar bildandet av melantonin och tryptofan, däribland B-vitaminer. För lite calcium/magnesium kan orsaka en för tidig uppvakning. En hårmineralanalys kan visa vilket ditt behov är.

Många örter har en lugnande och sömngivande effekt, därav Valeriana och Passionsblomma. Ofta är en kombination det bästa mellan örter, aminosyror och mineraler.

Må Bra Invest hjälper vi dig att få de medel som är bra för just dig.

Till sidans topp!